Citat

Det gavner forretningen at gøre noget for klimaet – og det kan skade at lade være. Klima er nemlig ved at blive en væsentlig konkurrenceparameter.

– Revisions- og rådgivningsfirmaet PricewaterhouseCoopers.

Spar vand på den sjove måde

Hvorfor gå og skændes om badets længde, hvis man kan lave en sjov konkurrence ud af det? Det er en af ideerne bag WaterGuide, en dansk opfindelse i form af en måler til at sætte på brusearmaturet, så man får visualiseret sit forbrug – lige der, hvor man bruger det.

Med WaterGuiden går der nemt sport i at spare masser af varmt vand og penge – på den sjove måde - når man kan se, hvor meget man bruger, og hvem i familien der er bedst til at spare.

Både børn og voksne kan få succes med at spare på det varme vand, for besparelserne kan både aflæses direkte og ved at se på de skiftende farver på displayet, ligesom skiftende smiley'er og lyde signalerer, hvordan man ligger i forhold til de andre i familien

Og det virker
Det kan være svært at skære ned på noget, man ikke kan se. Men når forbruget bliver synliggjort, kan man handle. Og når det samtidig bliver synliggjort på en sjov og visuel måde, så kan både børn og voksne få succes med at spare på det varme vand.

En test hos 35 familier har vist, at familierne i snit sparede 30 % af deres badevand – svarende til mellem 1.200 og 2.000 sparede kroner – efter at have fået en WaterGuide sat op. Det batter noget, da varmt vand til bad er en af de tungeste poster både pengemæssigt og CO2-mæssigt.

En familie på fire sparer typisk 16.000 liter vand om året - og skåner klimaet for 310 kilo CO2.

WaterGuiden koster cirka 600 kroner og har oftest tjent sig selv hjem på langt under et år.

Den sælges gennem webshoppen www.smileenergy.dk og via byggemarkedet Bauhaus.